Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

zondag 30 september 2012

Poëzie op de planken!

Het is weer bijna Kinderboekenweek! De week waarin alle ouders en ook oma's en opa's naar de boekwinkel snellen om een leuk boek te kopen met de kinderen. Uiteraard juich ik dat van harte toe! Laat ze lezen, veel lezen, daar worden ze (wereld-)wijs van.
Natuurlijk ben ik superblij als er een boek van mij wordt uitgekozen. Maar heb je die allemaal al, dan weet ik een goed alternatief.
Ouders en zeker ook grootouders kiezen vaak een volgend boek uit een serie waar het kind van houdt, omdat ze zich daar geen buil aan kunnen vallen. Maar denk deze week (eigenlijk weken, want deze week duurt twaalf dagen) ook eens aan iets verrassends, aan poëzie! Zet eens wat meer poëzie op de planken van je boekenkast! Er komen de laatste tijd zo veel mooie bundels uit die het leesplezier van je kinderen ontzettend kunnen vergroten.Ik heb er alvast twee voor jullie getest. Twee bundels die zeker in de smaak zullen vallen. Toegankelijk voor kinderen, grappig, ontroerend, mooi geïllustreerd. Er zijn meer mooie bundels verschenen heb ik horen zeggen en gelezen, maar die heb ik nog niet allemaal kunnen bemachtigen. Probeer die gerust ook! Of zet een link hieronder bij de antwoorden als je er een wilt aanbevelen. Met 'getest door' erbij.

In ieder geval hoort in ieders kast de eerste bundel van Diet Groothuis die gisteren feestelijk gepresenteerd werd: Waar ik ben!

En daarnaast staat dan liefst Querido's Poeziespektakel 5 Er zit een feest in mij!, waar je heel veel dichters en heel veel illustratoren voor weinig geld krijgt!
O ja, er staat ook een gedicht van mij in. Als dat geen mooie aanbeveling is, weet ik het ook niet meer.

Laat uitgevers door je aankoop weten dat poezie 'hot' is en dat er een markt voor is. Dan volgen er vast meer juweeltjes voor op je planken.
Dus vraag ernaar bij de boekhandel of klik erop bij de digitale winkel. O ja, nu je hier toch bent: als je digitaal koopt, doe dat dan liefst bij je eigen boekhandel. En niet alleen bij die ene grote die 'alleenheerser' wordt als we niet opletten. Door digitaal bij je eigen boekhandel te bestellen houd je een netwerk van goede boekhandels in Nederland in stand. En dat willen we toch? Vaak kun je bestellen zonder verzendkosten en/of kun je afhalen in je eigen boekhandel, wat ook weer heel gezellig is.

1 opmerking:

  1. Mijn zoon krijgt in de kinderboekenweek altijd een boek. Hij is vijf, dus ik kies voor hem. Geen idee nog of ik hem als hij ouder is, zelf laat kiezen. Ik vind het tot nu toe leuk om zelf op zoek te gaan naar iets wat bij hem past. Vorig jaar kreeg hij 'Held op zolder' van Wilma Degeling. Dit jaar heb ik in de boekhandel 'Wij zijn bijzonder misschien zijn wij een wonder' van Ted van Lieshout besteld. Poëzie dus. Ik ben zelf ook heel benieuwd naar het boek. Hopelijk kopen veel ouders en grootouders deze kinderboekenweek een boek voor hun (klein)kind. Laat het een traditie zijn om ook in die week een boek te kopen voor je (klein)kind.

    BeantwoordenVerwijderen