Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

donderdag 4 oktober 2012

Krakkels en kreukels


Feest vandaag! Ik mocht op bezoek bij groep 7/8 van juf Rachel op basisschool 't Schrijverke in Den Bosch. De groep van de Leeuwen!
Het feest was niet omdat ik kwam, maar omdat juf Rachel jarig was.
Samen met haar had ik bedacht dat het thema van de kinderboekenweek (Hallo wereld!) ook zo uitgelegd kon worden: 'Hallo wereld, kijk eens wat wij in onze mars hebben!'
Een tijd geleden heb ik eens al mijn kindergedichten achter elkaar gezet, er een fotootje omheen gedaan en het als een boekje laten printen. Omdat ik steeds als ik ergens ging voorlezen, moest zoeken tussen allemaal losse papiertjes. Nu zijn ze mooi gebundeld, maar wel saai!
We hebben de kinderen voorgesteld illustraties te gaan maken bij de gedichten. En dat mogen ze dan op allerlei manieren doen. Tekenen, plakken, schilderen, spatten, foto, collage maken en daar een scan van, en wat ze nog meer kunnen verzinnen. Van die gedichten met zwart/wit illustraties maken we dan een boekje. Dat boekje kunnen ze eventueel als het klaar is ook kopen. Dat vonden ze wel raar: 'Moeten we zelf aan het werk en er nog voor betalen ook?' Ja, ja, zo gaat dat in kinderboekenland! Het is een wrede wereld!
Er werd al meteen een meisje in de klas aangewezen die superdesuper creatief zou zijn. Wellicht dat die de kaft gaat ontwerpen?
En dan moeten ze nog een nieuwe passende titel verzinnen voor de bundel die voorlopig Krakkels en kreukels heet.
Ik las wat gedichten voor en er waren verbazingwekkend veel kinderen die het vieze gedicht van me zouden willen illustreren. Maar... ze hebben nog niet alle andere gedichten gehoord en gezien.
Dus ik hoop dat ze straks allemaal een gedicht vinden dat bij hen past en dat ze enthousiast gaan starten met hun creatieve werk.
Waarschijnlijk wordt de bundel minstens even mooi als de bundels van Querido's poëziespektakel die ik als voorbeeld liet zien. Daar reken ik op!
Doe je best kanjers van de Leeuwen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten