Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

donderdag 27 juni 2019

Georgië/Armenië 10 Hoe reis je daar?

Als je uit de buurt blijft van de grenzen van omstreden gebieden is het veilig reizen in Georgië en Armenië. Wel zijn er af en toe weer demonstraties, zoals nu in Georgië over de Russische inmenging, maar deze kun je gemakkelijk omzeilen. Buiten de hoofdsteden komen die volgens mij ook niet voor.
Je kunt er een auto huren, maar ik vraag me af of je die weer heel thuis krijgt, gezien de slechte staat van de wegen. Kuilen, gaten, wegwerkzaamheden terwijl de weg gewoon open is (omleidingen zijn onmogelijk) koeien en schapen op de weg, het is een beetje laveren, laten we maar zeggen.
Er zijn verschillende Nederlandse reisorganisaties die reizen aanbieden in deze landen. Dan is alles geregeld en word je comfortabel rondgereden. Maar je hebt weinig vrijheid in het programma.
Ik zag verbazend veel mensen (stelletjes) die een auto met chauffeur hadden geregeld die alle hoogtepunten van het land bezochten. Veelal georganiseerd door iemand in Nederland die Armeense of Georgische roots heeft. Mensen in de diaspora doen er alles aan om familieleden thuis een extra inkomen te doen verwerven. Ken je iemand in je omgeving die uit die landen komt dan zou ik zeker eens informeren. De mensen die ik sprak waren zonder uitzondering heel tevreden. Je kunt via reisgidsen, die ook in het Nederlands te verkrijgen zijn, heel goed uitstippelen wat je interesse heeft.

Wij kozen ervoor om met armeniereizen.nl te reizen. Het reisbureau van Gerard den Hollander, een Nederlander die in Armenië woont, zijn bedrijf is daar ook gevestigd.
In Kirgizië hadden we (met een heel positieve ervaring) ook zo'n keuze gemaakt. Voordeel is dat de mensen doorgaans veel plekken en personen kennen in het land, dat je dus nogal eens op onverwachte plekken komt. En dat de reizen, zoals ook bij armeniereizen  kleinschalig zijn, zodat je geen grote hotels of restaurants met giga-eetzalen hoeft te zoeken. En dat het geld dat je betaalt voor de reis ook nog eens bij de plaatselijke bevolking terechtkomt. In deze landen is dat heel belangrijk, door het toerisme kunnen zij zich beter gaan ontwikkelen.
Zou ik jullie deze reisorganisatie aanbevelen?
Nee, eerlijk gezegd niet.
Er kwam 'gedoe' over afspraken en ongewenst belgedrag en geruzie. Dat wilde of kon de reisleider niet met ons oplossen, waardoor het spitsroeden lopen werd voor ons om de sfeer draaglijk te houden.
Dat was een domper op een verder prachtige reis door prachtige landen.


Mascotte Sneemy was uiteraard ook van de partij. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten