Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

zaterdag 7 april 2012

Vogeltjesdans

(Omdat het bijna Pasen is, een oude ei-column uit de doos)

Het was zaterdagavond. We waren net gearriveerd in ons vakantiehuis in een klein dorp.
‘De winkeltjes gaan hier dag en nacht voor je open,’ wist mijn vriendin, die ooit een half jaar in Tsjechië woonde en de taal nog dacht te spreken.
Dat kwam goed uit. Vanwege een crisis met gekke kippen of koeien mochten we niets van dierlijke oorsprong over de grens meenemen. We hadden geen trek in enkel brood met jam.
In een garagebox was een kruimelig supermarktje gevestigd en een vrouw opende, op ons kloppen, de deur. Ze had kaas, melk en hondenbrokken. Gered!
‘Neem ook wat eieren,’ riep ik naar mijn vriendinnen, terwijl ik buiten wachtte met hond Sjef. Ik zag ze in hun Beste Buitenlands om eieren vragen. Ze voerden een vogeltjesdans uit, waarbij ze luidkeels kakelden.
De vrouw liep naar achteren.
Groot was de verbazing bij mijn vriendinnen, toen ze terugkwam met een diepvrieskip in een theedoek gewikkeld. Wie weet waar ze die vandaan had getoverd, maar we waren, gezien de lage Tsjechische restaurantprijzen, niet van zins de kip te gaan braden. Het lukte mijn vriendinnen haar duidelijk te maken dat de kip retour vriezer kon.
Ze probeerden het opnieuw.
Op hun hurken zaten ze samen te tokken. Toen was er een zo slim om naar haar omvangrijke billen te wijzen, vervolgens naar de grond, vergezeld door het geluid: ploink.
Ah, dat werd begrepen.
Trots verlieten ze even later de winkel met een papieren zakje. Daarin zaten zes kakelverse eitjes, netjes per stuk verpakt in een oude krant.
‘Je kunt ons om een boodschap sturen,’ constateerden ze trots.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten