Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

zaterdag 6 juli 2013

Een verse vliervlinder

En daar lagen we dan, of zaten gehurkt of stonden wiebelend op een krukje. In heemtuin de Blekert in Schijndel. In extase voor een wit laken met een vlinderlamp ervoor. Camera's in de aanslag. Gapend, want de echte interessante vlinders lieten zich pas zien vanaf een uur of twaalf. In de nacht dus.
Een 'vlinderoloog' die waanzinnig veel Latijnse en ook Nederlandse namen kende van dat fladderende gespuis, legde ons steeds uit wat we zagen. Helemaal enthousiast werd hij toen hij een gele, verse vliervlinder ontwaarde op het doek. Vers, lieten we ons uitleggen, was een vlinderterm voor nog niet beschadigd en gerafeld. Hij was ook erg mooi, zeker weten. Maar het laken wapperde iets te veel in de wind om hem door mijn slechte camera scherp vast te leggen.
In een schriftje noteerde de vlinderman de aanwezige vlinders, regelmatig haalde hij een klein potje uit zijn zak waar een ondefinieerbaar microvlindertje in verdween. Dat mocht dan een nacht in zijn koelkast staan, waarna hij het diertje vandaag minutieus aan een onderzoek zou onderwerpen om daarna weer vrij te laten. Dat vond ik dus eigenlijk wel zielig.
Want gaandeweg de nacht ging ik van die beestjes houden. Beestjes die ik normaal gesproken als ze 's nachts bij mij binnenfladderen, omdat ik met het raam open nog zit te werken, en die dan 'poink, poink, poink' lawaai gaan zitten maken in mijn lamp, begroet met 'Rot op, mot!' werden opeens prachtig mooi voor de camera. Ze bleken groen of geel of gestreept te zijn en niet onooglijk poederig wit.
Namen kon ik natuurlijk niet onthouden, behalve de vliervlinder die van vlier houdt. Dat was dan weer simpel. En de stippelmotjes waren stippelig, dat helpt ook.
Op de foto's zie je groene zomervlinders (maar welke ook weer) en eentje die iets met tijger in zijn naam had. Maar wat precies? Dat tijgerbeest is dus niet vers. Hij is beschadigd in zijn bontkraag (ja, nachtvlinders hebben een heuse bontkraag tegen de kou). En o ja, nachtvlinders hebben dus geen kleine knobbeltjes aan hun voelsprieten zoals dagvlinders. Dat heb ik dus geleerd.
Maar vooral heb ik geleerd om van die akelige binnenvliegdingen de schoonheid en de waarde te zien.
Dank daarvoor, vlinderman!

(Klik op een foto voor een vergroting)

2 opmerkingen:

  1. Beste Nettie,
    Bedankt voor het plaatsen van je blog op onze website. Ee mooi verhaal dat ook mijn ervaring van de nachtvlindernacht goed weergeeft; ik kan het alleen niet zo mooi verwoorden.
    De reactie van de vlinderman Joep Steur: 'De mensen, het weer en de vlinders waren perfect!'
    Veel succes met je schrijfactiviteiten en we hopen nog van je te horen.
    Rien Rijken en Jes Merx, voorzitter en secretaris van NMC Schijndel.




    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Nettie,
    In vervolg op je positieve vlinderervaring wilde ik even laten weten dat er a.s. zondag 1 september door Joep Steur een vlinderwandeling wordt verzorgd, maar je e-mail klopt niet meer: nettievankaathoven@casema.nl
    Dus maar via deze weg:
    Beste natuurvriendin,
    Voor natuurliefhebbers die eens met een ‘vlinderoloog’ op pad willen, neemt Joep Steur op Zondag 1 september belangstellenden mee voor een mooie vlinderwandeling in de Mortelen. De wandeling gaat door een rustiek en zeer gevarieerd landschap met houtwallen, hooibeemden, graslanden, akkers en zandweggetjes.

    Start om 13.30 uur op Parkeerplaats aan de Echteldonksesteeg. Wandelschoenen zijn gewenst.
    Voor meer informatie bel Joep Steur: 0413- 291548 of Jes Merx.
    Secretaris Natuur- en Milieucentrum Schijndel
    Eekelhof 43
    5482 WH Schijndel
    E-mail: info@nmcschijndel.nl
    Tel.: 073-5992378

    Kijk ook eens op onze website: http://www.nmcschijndel.nl

    BeantwoordenVerwijderen