Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

maandag 1 april 2013

Turkije 2 - Op naar de wereldvrede

Op de laatste dag van mijn vakantie bezocht ik de indrukwekkende 'Garten der Toleranz' in de buurt van Belek/Kadriye.
Naast elkaar, met de voordeuren naar elkaar gericht staan daar een kleine moskee, een kerkje en een synagoge. Allemaal modern, maar smaakvol.
Prachtige mozaïekpaden van rechtop gezette kiezelstenen verbinden de drie gebouwen symbolisch.
Hier wordt geschiedenis geschreven, dacht ik. Vanuit hier gaat de wereldvrede ontstaan! Want zeg nou zelf, veel oorlogen ontstaan alleen vanuit de gedachte dat je mensen die een andere god aanroepen zou moeten bestrijden.
Hier mag je naast elkaar of samen bidden tot eender welke god. Zelfs ongelovigen werden (ook in het Duits) op borden vriendelijk gevraagd zich eens te heroriënteren op hun keuze.

Ik vond het fascinerend deze gedachte aan te treffen in een islamitisch land van waaruit de laatste tijd toch ook weer meer berichten ons bereiken over weerstand tegen andere religies.

Enthousiast ging ik er thuis op Googlen in de hoop dat er veel over zou zijn geschreven in de media en dat het project uit 2004 in meer plaatsen in de wereld navolging zou hebben gevonden.
Maar ik vond er nauwelijks informatie over. En alle lijntjes die ik volgde via Google gingen rechtstreeks naar hotelsites van gelijkaardige 'toeristenfabrieken' van waaruit je heel gemakkelijk de plaats zou kunnen bezoeken.
Nog wat verder gravend zag ik dat de plaats was bedacht en gefinancierd door een consortium van 50 hotels die hoopten daardoor een toeristische attractie in hun regio toe te kunnen voegen aan de eenheidsworst die de Turkse Riviera is.
Dat is gelukt, volgens internet bezoeken zo'n 300 toeristen per dag de wonderlijke plaats. Toen ik er was zag ik in de verste verte echter geen toerist en ze zaten ook niet op het terras aan de overkant van de straat van de opdringerige Turkse jongen die graag een raki met me wilde drinken.

Klik op een foto voor een vergroting. Voor de liefhebbers heb ik eventueel nog meer foto's van de interieuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten