Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

zondag 8 januari 2012

Je bent negen en je kunt de wereld aan!

Laatst kreeg ik een mail van een blije moeder.

Mijn boek 'Pas op, Tirza' is geschreven voor kinderen (vooral meiden) vanaf 12 jaar - oké 11 zou misschien kunnen - die moeite hebben met het lezen van ingewikkelde taal. Hoewel het taaltechnisch niveau laag is (het oude AVI-5) is het niet de bedoeling dat kinderen van 8 of 9 die al goed lezen het boek gaan verslinden. In het boek wordt Tirza door een man die ze leert kennen via het chatten, en die zich voordoet als 19-jarige, gedrogeerd en aangerand. Ze ontsnapt maar net aan een verkrachting. Eenvoudige taal, maar stevige kost, zou ik zo zeggen.

De 9-jarige dochter van de vrouw die mij mailde was echter door haar moeder niet over te halen het chatten met vreemden te stoppen: 'Maham, je zeurt. Ik weet heus wel wat ik doe!'
Negen jaar!
Voor haar verjaardag kreeg de dochter dus 'Pas op, Tirza!'. De roze cover sprak haar bijzonder aan en ze startte meteen met lezen. Lijkbleek kwam ze een paar uur later haar moeder vertellen dat ze niet meer wilde chatten.
Het boek was behoorlijk schokkend voor haar. Een harde, maar blijkbaar afdoende, leerschool. Ik ben blij dat dit meisje in ieder geval minder gevaar loopt in de grote boze buitenwereld. Toch zou ik deze methode niet alle moeders/dochters aan willen raden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten