Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

woensdag 11 december 2013

Eendje gered

Even iets anders tussen de Marokko-blogs die nog vervolgd worden :-)

In het voorjaar schreef ik mijn eerste boekje voor Deltas. Een AVI-boekje niveau E4.
Ik noemde het 'Een eendje met pech' want daar ging het boekje over. Misschien vond de uitgever de titel te bedreigend, want hoe loopt dat af voor het eendje? De definitieve titel werd 'Eendje gered' dan is het in ieder geval duidelijk dat je het boekje zonder tranen door je kind kunt laten lezen.

Eefje Kuijl maakte er kleurige, grappige illustraties bij. Ik heb de vormgegeven tekst gezien (erg veel plaatjes verdeeld over de pagina's) en ben er helemaal gelukkig mee.

Een stukje tekst (als de kinderen het eendje eindelijk hebben bevrijd, blijkt de moeder gewoon te zijn vertrokken):

‘Wat zullen we nu krijgen?’ vraagt meester Roel.
‘Zet dat eendje eens snel bij haar moeder terug!’
Daan vertelt het lange verhaal over de redding.
Vooral van de domme moeder, dat dikt hij nog eens drie keer aan.
‘Tjonge, jonge, ik snap het eindelijk.
Maar wat nu? Wat moet ze eten?
Muggen of eendenkroos?
Dat beestje gaat vast dood.
Zit ik hier straks met twintig kinderen in tranen.
Tjonge, jonge.’
Meester Roel krabt zich eens peinzend aan de kin.
De kinderen kijken hem zwijgend aan.
Vooral Merel en Daan.
‘Ja, ja, kijken jullie maar’, zucht de meester.
‘Ik weet het toch ook even niet.
Soms wilde ik dat ik geen meester was.’

Op dit moment schrijf ik vier boekjes voor deze uitgever voor groep 6. Drie liggen er al ter beoordeling, eentje moet ik nog rap even schrijven voor het einde van het jaar.

Edit: Als het boekje in mijn bus valt, zie ik pas dat de titel nog een keer gewijzigd is in 'Een eendje in nood'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten