Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

zondag 17 juni 2018

Kirgizië 33 - De markt.

Markten zijn in alle landen altijd fascinerend, vind ik. Het aanbod, de mensen, het soort kramen.
In Kirgizië bestaat een markt meestal uit een verzameling zeecontainers waar een overkapping tussen zit. Iedereen haalt zijn/haar koopwaar 's morgens uit de container, zoekt een gammel krukje, en dan kunnen de klanten komen.
Bij de stoffenmarkt hadden ze twee etages: bovenin lag de voorraad, in de onderste container twee rijen stoffen met een smal gangetje ertussen. Ik gokte even snel dat er zo wel honderden handelaren achter elkaar in verschillende gangen stonden. Allemaal met een ander soort stoffen. Maar zijde konden we hier (op de zijderoute nota bene) niet krijgen.
Het lijkt me in de winter koud en in de zomer heet in de containers, maar het is een goedkope manier om een markt te bouwen.



Er zat geen mooie jurk voor mij bij.



Even een kommetje Koemis (ook wel koemoes, kumus of kumis genoemd, gefermenteerde paardenmelk) kopen om te proeven. Dat was dus eenmalig!


Ter plekke wordt er voor je gekarnd.





De zeecontainers met overkapping.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten