Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

woensdag 6 maart 2013

Wat een fantastische hobby!

Ik had even niet opgelet en toen bleek ik plots al een pensionada (volgens het woordenboek: gezonde, kapitaalkrachtige senior die volop van zijn of haar pensioen geniet) te zijn.
Dat zal ik even uitleggen:
Ooit werkte ik als drukbezette, bezige-bij-igge, vetbetaalde cao-onderhandelaar, vakbondsbons of hoe je het ook noemen wilt. Met lease-auto en giga secundaire arbeidsvoorwaarden.
Dat u het maar weet.
Waaronder dus ook een pensioen met 60. Dat was heel niet duur en ook niet overbodig, want een heleboel collega's vielen tussen de 50 en 60 spontaan dood neer vanwege alle stress, gecombineerd met nauwelijks fatsoenlijk eten en heel veel koffie en bier. Dat scheelt uitgaven voor het pensioenfonds.

Toen werd ik kinderboekenschrijver, met minder gespierde taal, geen zeepkist waarop ik mijn mening mocht schreeuwen, weinig inkomsten, geen secundaire arbeidsvoorwaarden en wel fatsoenlijke werktijden (lees: nog steeds om twee uur naar bed, maar dan pas om tien uur weer op).
Vanaf dat ik vakbondsbestuurder af was lustte ik geen kop koffie meer!
Met groene thee, gezonde voeding, een regelmatige fles rode wijn (goed tegen hoge bloeddruk) en een heerlijk nieuw beroep toog ik fier op weg naar mijn pensioen!
Ik zou er wel van gaan genieten! Let maar eens op!

Maar ik dacht dus dat mijn pensioen volgende maand pas in zou gaan (nadat ik 60 zou zijn geworden) maar het ging plots al in voor ik 60 werd.
Kom daar nog maar eens om in deze tijden!

Dus nu kun je me regelmatig door de zonnige dreven zien fietsen zoals op de foto. Alleen moet je de grote hond even weggummen, want die haalde helaas mijn pensioen niet :-(

En mijn werk (jaarlijks zes tot acht boeken uitbrengen) wordt dus weer mijn hobby. Een verdraaid leuke hobby, dat wel! Mijn ambities schroef ik terug (lees: minder boeken per jaar) en als de zon schijnt ben ik weg.
Gelukkig kun je schrijven waar en wanneer je wilt, dus met een campertje op weg zijn naar de Costa-weet-ik-veel is geen belemmering om mijn hobby uit te oefenen.
En ik hoef me nooit meer te storen aan mensen die zeggen: 'Wat een fantastische hobby heb je, maar werk je ook?'
'Nee,' zal ik trots zeggen, 'ik geniet van mijn welverdiende pensioen!'

Morgen meer over de eerste drie serieuze, onmisbare stappen die ik genomen heb om een echte pensionada te zijn.

Want het is echt niet simpel, hoor. Dat u dat niet denkt! Je hebt er een dagtaak bij.

3 opmerkingen:

  1. Ha Netty,leuke foto van jou en de hondjes.
    een leuke hobby fietsen en honden dacht ik even.
    Maar het schrijven is wel even iets anders een mooi vak en...hobby.

    Het is niet zo simpel zo als je zelf schrijft.
    Maar wel mooi beschreven het pensioen....
    veel plezier met je wel verdiende pensioen!
    Groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet maar lekker van je pensioen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geinig blogje. Zoveel boeken in een jaar? Hoe doe je dat???

    BeantwoordenVerwijderen