In Laos kun je voortreffelijk eten, zeker ook de vegetariërs onder ons. Uitzonderlijk veel groenten en fruit kwamen er op tafel en het was allemaal even lekker. Voor omgerekend 3,50 euro een heerlijke maaltijd. De eettentjes zien er allemaal even rommelig uit, bestek kun je beter nog even schoonwrijven met je servet en het is maar goed dat je meestal niet kunt zien wat er achter de schermen gebeurt.
In dit eettentje konden we dat wel, simpelweg omdat de afwaskeuken zich aan de overkant van de weg bevond, de enige plek waar een wateraansluiting zat. De foto's zijn gemaakt met flits, het was er bijna aardedonker. Maar toch kon het meisje daar uren op haar hurken zitten boenen op de borden en pannen. Met koud water.
Het eten was heerlijk en we zijn niet ziek geworden.
Een nieuw blog
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @
zondag 13 januari 2019
Laos/Cambodja 12 - De afwaskeuken
donderdag 10 januari 2019
Laos/Cambodja 11 - Nog meer van A naar B
En nog wat vervoersmogelijkheden:
De snelle bootjes op de Mekong. Daarvoor kun je beter een gevarenverzekering afsluiten.
Beter een slowboat huren op de Mekong.
Het is tevens het huis van de eigenaars en ze vervoeren er mensen of vracht mee.
Oeps, deze vaart niet meer zo goed.
De klant wacht wel op zijn rijst. Even ons naar de markt brengen.
Sportparadijs Vang Vien. Daar wil je niet langer dan een dag blijven!
Kijk, daar gaat de andere helft van onze groep. We fotograferen elkaar. Altijd leuk.
Waren we een Laotiaan, dan pasten we hier nog wel bovenop. Maar beter niet riskeren.
Deze lijkt me ook al vol.
Laos/Cambodja 10 - van A naar B
We reisden in Laos en Cambodja voor een groot deel met een touringcar. De eerste twee dagen in Laos trouwens met een boot over de Mekong.
Maar we kwamen ook vaak op plaatsen waar de bus niet mocht komen, of niet kon komen, of waar de brug net weg was gespoeld en provisorisch was hersteld, zodat er wel een minivan over kon, maar geen bus. Of onze koffers moesten worden vervoerd terwijl we zelf gingen lopen. Of we wilden een stukkie varen over de prachtige Mekong, of we hadden een vrije dag en trokken er zelf op uit. En dan moesten we van A naar B in...
Tja, in feite kun je daar op pad met alles wat nog rijdt of wat nog drijft. Is er een persoon in de buurt dan spreek je een prijs af en je wordt vervoerd. Ideaal land voor mensen met wrakke knieën. Soms moesten er een paar balen rijst aan de kant worden geschoven en dan konden we mee. Of schoonmoeder moest even ergens geparkeerd worden zodat er plek was voor ons. Ik had de indruk dat ze er niet echt doen aan taxi-vergunningen of wetten waaraan vervoer dient te voldoen.
Ik heb ze niet allemaal getest, dus ik kan je niet adviseren wat het comfortabelst reist.
Maar we kwamen ook vaak op plaatsen waar de bus niet mocht komen, of niet kon komen, of waar de brug net weg was gespoeld en provisorisch was hersteld, zodat er wel een minivan over kon, maar geen bus. Of onze koffers moesten worden vervoerd terwijl we zelf gingen lopen. Of we wilden een stukkie varen over de prachtige Mekong, of we hadden een vrije dag en trokken er zelf op uit. En dan moesten we van A naar B in...
Tja, in feite kun je daar op pad met alles wat nog rijdt of wat nog drijft. Is er een persoon in de buurt dan spreek je een prijs af en je wordt vervoerd. Ideaal land voor mensen met wrakke knieën. Soms moesten er een paar balen rijst aan de kant worden geschoven en dan konden we mee. Of schoonmoeder moest even ergens geparkeerd worden zodat er plek was voor ons. Ik had de indruk dat ze er niet echt doen aan taxi-vergunningen of wetten waaraan vervoer dient te voldoen.
Ik heb ze niet allemaal getest, dus ik kan je niet adviseren wat het comfortabelst reist.
In Thailand nog, daar ziet het vervoer er degelijk uit.
Er passen met gemak 20 koffers in een autootje.
Of op een vrachtwagentje.
Wel iemand erbij zetten die de chauffeur waarschuwt als er een afgevallen is.
Slechts een vrouwelijke chauffeur gezien!
Voor het beste uitzicht.
Op de snelweg mag het ook zo.
Kijk eens wat een prinses!
Laos/Cambodja 9 - Monnik
Met respect keek ik steeds naar de monniken in het straatbeeld van Laos. In de ochtend, met hun bedelnap langs de straten. Daarna studeren en mediteren. Heel devoot allemaal. Toegewijd aan Buddha voor het leven, dacht ik.
Vaak zag ik een monnik op een veldbedje liggen appen op zijn telefoon in een tempel. Een soort oppasser die daar leeft en werkt. Zodat niemand er met Buddha vandoor gaat en alleen maar doneert en niet haalt.
De gang in de ochtend met de rinkelende bellen is inmiddels meer een toeristische attractie geworden, vergelijkbaar met onze tulpen.
De monniken in de tempels, die de toeristen zegenen en armbandjes omdoen (ook de vrouwen, terwijl ze die eigenlijk niet mogen aanraken) leken eerlijk gezegd meer op wandelende collectebussen dan toegewijde volgelingen van Buddha. Big business wat daar aan geld binnenkwam in korte tijd. Nou ja, de prachtige tempels kosten natuurlijk ook wat meer dan een grijpstuiver.
Later sprak ik wat mannen die monnik zijn geweest. Heel veel mannen zijn monnik geweest, begreep ik. Monnik word je soms namelijk niet uit roeping maar uit noodzaak.
Man 1 was monnik geworden toen hij zijn ouders verloor op vijftienjarige leeftijd. Hij kon nog niet voor zichzelf zorgen en dus werd hij monnik. Twee maal daags eten (in de ochtend en rond lunchtijd, daarna niet meer) en kans om te studeren. Toen hij oud genoeg was legde hij zijn oranje kleed weer af.
Man 2 was 1 dag monnik geweest. Dat kon ook. In bepaalde families was het not done om geen monnik te worden, maar het kon ook voor 1 dag of voor drie weken, de tijd bepaal je zelf. En dan is je eer gered.
Man 3 werd een paar jaar monnik omdat er thuis niets meer te eten was. Verder deed hij niets op de monnikenschool, studeren in ieder geval niet.
Man 4, een paar dagen onze gids, daar had ik diep respect voor. Als kind, oudste zoon van een gezin, liep hij iedere dag twee en een half uur naar school en ook weer terug. Om te leren en omdat hij daar een maaltijd kreeg. De meeste van zijn dorpsgenoten haakten al snel af, hij zette dapper door. Vastbesloten later geld te verdienen voor het grote gezin in het afgelegen dorp. Hij volgde de basisschool en het voortgezet onderwijs. Om te studeren moest hij of monnik worden of veel geld betalen voor een particuliere school. Dat geld was er niet. Dus werd hij vijf jaar monnik, tot hij vloeiend Engels sprak. En dat sprak hij dus perfect, in tegenstelling tot de meeste van zijn collega's die echt niet te verstaan waren. Bovendien vertelde hij ons veel verhalen over zijn leven, zijn vrienden, zijn dorp. Over zijn vriend die de ene dag blij op Facebook een foto plaatste van zijn net geboren zoon. In een kliniek. En de volgende dag een overlijdensbericht van zijn vrouw, de bloedingen stopten niet en er was geen geld voor een echt goed ziekenhuis. Over de jongens uit zijn dorp die niet naar school waren gegaan. Die op vijftienjarige leeftijd een meisje uit het dorp kozen, trouwden, kinderen kregen, veel kinderen, en rijst plantten en oogsten. Elk jaar weer. Die nooit buiten het dorp kwamen en niets van de wereld begrepen. Waar hij geen aansluiting meer bij vond.
Elk jaar in de zomer, als het toerisme stilligt vanwege de hitte, gaat hij naar zijn dorp om zijn ouders te helpen met de oogst. Soms neemt hij daarna een jongen, waar hij echt in gelooft, mee naar de stad om te proberen daar een bestaan voor hem te regelen. Ondertussen is zijn familie voor een groot deel afhankelijk van zijn inkomen als gids. Drie euro per dag verdient hij. Zijn tijd als monnik vond hij zwaar. Geen drank, geen meisjes, niet roken, hele dagen studeren. Maar het leek hem beter om pubers in hun opstandige jaren in een tempel op te sluiten dan om ze hun eigen gang te laten gaan zoals in het Westen, met alle wilde daden als gevolg. En ik kon hem daar alleen maar gelijk in geven. Misschien zou onze maatschappij er heel anders uitzien als we die jonge testosteronbommetjes een paar jaar devoot in een tempel zouden laten leven tot hun wilde jaren voorbij zijn.
Ki was een van de mensen die ik in mijn hart sloot. Hij maakte echt contact, iedereen in de groep had moeite om hem weer te laten gaan. Afscheid nemen, nog een keer afscheid nemen, nog wat geld toestoppen, uiteindelijk werd hij blozend door alle dames gezoend, hij was een van ons geworden. Hij was geen voorbijganger, hij was een aantal dagen onze hoeder.
Zo had ieder zijn eigen legitieme reden om monnik te worden. De mannen die het echt uit roeping doen blijven ook monnik voor het leven.
Vaak zag ik een monnik op een veldbedje liggen appen op zijn telefoon in een tempel. Een soort oppasser die daar leeft en werkt. Zodat niemand er met Buddha vandoor gaat en alleen maar doneert en niet haalt.
De gang in de ochtend met de rinkelende bellen is inmiddels meer een toeristische attractie geworden, vergelijkbaar met onze tulpen.
De monniken in de tempels, die de toeristen zegenen en armbandjes omdoen (ook de vrouwen, terwijl ze die eigenlijk niet mogen aanraken) leken eerlijk gezegd meer op wandelende collectebussen dan toegewijde volgelingen van Buddha. Big business wat daar aan geld binnenkwam in korte tijd. Nou ja, de prachtige tempels kosten natuurlijk ook wat meer dan een grijpstuiver.
Later sprak ik wat mannen die monnik zijn geweest. Heel veel mannen zijn monnik geweest, begreep ik. Monnik word je soms namelijk niet uit roeping maar uit noodzaak.
Man 1 was monnik geworden toen hij zijn ouders verloor op vijftienjarige leeftijd. Hij kon nog niet voor zichzelf zorgen en dus werd hij monnik. Twee maal daags eten (in de ochtend en rond lunchtijd, daarna niet meer) en kans om te studeren. Toen hij oud genoeg was legde hij zijn oranje kleed weer af.
Man 2 was 1 dag monnik geweest. Dat kon ook. In bepaalde families was het not done om geen monnik te worden, maar het kon ook voor 1 dag of voor drie weken, de tijd bepaal je zelf. En dan is je eer gered.
Man 3 werd een paar jaar monnik omdat er thuis niets meer te eten was. Verder deed hij niets op de monnikenschool, studeren in ieder geval niet.
Man 4, een paar dagen onze gids, daar had ik diep respect voor. Als kind, oudste zoon van een gezin, liep hij iedere dag twee en een half uur naar school en ook weer terug. Om te leren en omdat hij daar een maaltijd kreeg. De meeste van zijn dorpsgenoten haakten al snel af, hij zette dapper door. Vastbesloten later geld te verdienen voor het grote gezin in het afgelegen dorp. Hij volgde de basisschool en het voortgezet onderwijs. Om te studeren moest hij of monnik worden of veel geld betalen voor een particuliere school. Dat geld was er niet. Dus werd hij vijf jaar monnik, tot hij vloeiend Engels sprak. En dat sprak hij dus perfect, in tegenstelling tot de meeste van zijn collega's die echt niet te verstaan waren. Bovendien vertelde hij ons veel verhalen over zijn leven, zijn vrienden, zijn dorp. Over zijn vriend die de ene dag blij op Facebook een foto plaatste van zijn net geboren zoon. In een kliniek. En de volgende dag een overlijdensbericht van zijn vrouw, de bloedingen stopten niet en er was geen geld voor een echt goed ziekenhuis. Over de jongens uit zijn dorp die niet naar school waren gegaan. Die op vijftienjarige leeftijd een meisje uit het dorp kozen, trouwden, kinderen kregen, veel kinderen, en rijst plantten en oogsten. Elk jaar weer. Die nooit buiten het dorp kwamen en niets van de wereld begrepen. Waar hij geen aansluiting meer bij vond.
Elk jaar in de zomer, als het toerisme stilligt vanwege de hitte, gaat hij naar zijn dorp om zijn ouders te helpen met de oogst. Soms neemt hij daarna een jongen, waar hij echt in gelooft, mee naar de stad om te proberen daar een bestaan voor hem te regelen. Ondertussen is zijn familie voor een groot deel afhankelijk van zijn inkomen als gids. Drie euro per dag verdient hij. Zijn tijd als monnik vond hij zwaar. Geen drank, geen meisjes, niet roken, hele dagen studeren. Maar het leek hem beter om pubers in hun opstandige jaren in een tempel op te sluiten dan om ze hun eigen gang te laten gaan zoals in het Westen, met alle wilde daden als gevolg. En ik kon hem daar alleen maar gelijk in geven. Misschien zou onze maatschappij er heel anders uitzien als we die jonge testosteronbommetjes een paar jaar devoot in een tempel zouden laten leven tot hun wilde jaren voorbij zijn.
Ki was een van de mensen die ik in mijn hart sloot. Hij maakte echt contact, iedereen in de groep had moeite om hem weer te laten gaan. Afscheid nemen, nog een keer afscheid nemen, nog wat geld toestoppen, uiteindelijk werd hij blozend door alle dames gezoend, hij was een van ons geworden. Hij was geen voorbijganger, hij was een aantal dagen onze hoeder.
Zo had ieder zijn eigen legitieme reden om monnik te worden. De mannen die het echt uit roeping doen blijven ook monnik voor het leven.
dinsdag 8 januari 2019
Laos Cambodja 8 - Vlindertuin
Een Nederlands echtpaar streek in 2013 neer in Laos en deed een 'aanval' op een stukje onherbergzame jungle. Ze maakten daar een prachtig vlinderparadijsje van waar bezoekers de vlinders van Laos kunnen bewonderen en waar schoolkinderen les kunnen krijgen in natuurbehoud en de waarde van een ecosysteem. Veelal geholpen door vrijwilligers. Het is een stukje natuur waar je helemaal zen kunt worden tussen de vlinders en naast de waterval. Je kunt er ook visjes aan je voeten laten knabbelen. Er gaat een gids mee die alles uitlegt over de vlinders en de poppen, wij vergaten zowaar dat we gewoon Nederlands konden praten. Inmiddels zo gewend aan het Engels.
Wij bezochten het Kung Si Falls Butterfly Park in de buurt van Luang Prabang voordat we naar de beroemde nabijgelegen Kung Si Falls gingen. Deze watervallen zijn ook werkelijk schitterend, maar wel verworden tot een kermisattractie. Dus liever even relaxen tussen de vlindertjes voor je je in het gewoel van de watervallen stort.
Meer over de tuin lees je hier.
De laatste twee foto's zijn van de grote waterval, de andere foto's van de vlindertuin waar de waterval weliswaar kleiner is maar zonder bussen vol Japanners eromheen. En net zo mooi.
Wij bezochten het Kung Si Falls Butterfly Park in de buurt van Luang Prabang voordat we naar de beroemde nabijgelegen Kung Si Falls gingen. Deze watervallen zijn ook werkelijk schitterend, maar wel verworden tot een kermisattractie. Dus liever even relaxen tussen de vlindertjes voor je je in het gewoel van de watervallen stort.
Meer over de tuin lees je hier.
De laatste twee foto's zijn van de grote waterval, de andere foto's van de vlindertuin waar de waterval weliswaar kleiner is maar zonder bussen vol Japanners eromheen. En net zo mooi.
Laos/Cambodja 7 - Nog meer kinderen
Abonneren op:
Posts (Atom)


















