Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

dinsdag 2 april 2013

Turkije 4 - Fabeltastisch

Eng?

'En toen, Netty, en toen? Was het niet eng?'
Nee, eerlijk gezegd vond ik het varen geen moment eng. Hoewel ik in de bergen altijd bang ben van smalle richeltjes te vallen en bij afgronden nooit over de reling zal gaan hangen, leek het varen in een luchtballon voor mijn gehersenspoelde geest volledig veilig.
Soms botsten we bijna tegen een ander aan, dat wel. Maar via een Walkietalkie hadden de piloten contact met elkaar en dan ging de een even een beetje omlaag en wij omhoog en daar vlogen we over de ander heen.


Druk?

Druk was het zeker in de lucht. Om mij heen zag ik minstens zestig ballonnen varen en dan waren er ook al geland en andere zag ik nog opgeblazen worden om op te stijgen.
Hoeveel er zoal in de lucht gingen, vroeg ik de piloot.
Nou, zeker wel een stuk of veertig.

Ja, ja.
Ik herhaalde mijn vraag.
Vandaag was het rustig, want het seizoen was nog niet begonnen. Er waren er ongeveer 120 in de lucht, schatte hij.
En die vlogen dus allemaal rakelings, zo laag mogelijk, over dat mooie oude stadje, zodat je de ontbijtyoghurt uit de kommetjes van de mensen kon kijken.
Als ik daar woonde zou ik toch af en toe de neiging hebben er eentje omlaag te schieten die zo laag over mijn platje ging dat je kon zien hoe versleten de schoenen waren die voor de achterdeur stonden. En dat dan elke ochtend dat het niet waait of regent.

Ik telde even vlug. Laten we voorzichtig zeggen dat niet iedereen 24 mensen in een mand propte, maar gemiddeld 20.
Dan kom ik op 120 x 20 x 150 euro is toch even snel 360.000 euro die er op zo'n ochtend, woesj, in de lucht vliegt. Crisis mensen, het is crisis!
In het seizoen vliegen er 140 ballonnen, elke ochtend, volgens mijn piloot, en die zitten vol. Kom ik toch even snel op ruim 5 ton! Geloof me mensen, als Turkije aan de euro begint (daarover in een later blog meer) dan hoeven we die daar niet overeind te houden met extra donaties. Die slimmeriken verzinnen wel weer een lucratief projectje.

Mooi?

Maar fabeltastisch mooi was het zeker! (Klik op de foto's voor een vergroting.) Hoog vliegen voor een overzicht en laag vliegen door een kloof wisselden elkaar af. En als de piloot aan een touwtje trok tolde de ballon rond zodat je een 360 graden panorama kreeg.
Fantastico!

Maar we moesten nog gaan landen! (Morgen meer)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten