Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

dinsdag 12 juni 2018

Kirgizië 23 - De echte yurt.

Wandelend door het schitterende nationale park bij Karakol zagen we langs de weg wat yurtenkampjes die bewoond werden door een herdersfamilie. Hun grote kuddes (schapen, koeien en paarden) liepen verderop in de bergen. Af en toe racet er dan iemand heen op een paard om te kijken of alles nog oké is.
We waren meer dan welkom om te komen kijken bij een van de tenten. Iedereen in Kirgizië (tenminste de mensen die wij ontmoet hebben) is even gastvrij.
Terwijl de rest van de groep wat stond te babbelen met ondersteuning van onze gids, wierp ik een blik in de eettent. Ik werd meteen naar binnen gevraagd en ja, foto's maken was helemaal goed en of ik een glaasje koemis (ook wel geschreven als kumus) wilde. Nou had ik op een markt al een slokje van deze gefermenteerde paardenmelk geproefd, waarna ik niet meer kon stoppen met boeren, dus ik sloeg breed glimlachend af. Dan moest ik maar mee aan de dis komen liggen om te proeven van al dat lekkers. Ook dat sloeg ik af want we moesten weer verder en hadden haast en een ander programma en meer van dat soort domme dingen. Afijn, gelukkig hebben we de foto's nog.




Een beetje een Zwitserlandgevoel daar in de bergen.


De man des 'huizes' kookt het vlees op een vuurtje van koeienvlaaien. Er dobberen longen en neuzen en andere onderdelen van schapen in de pan dus mijn eetlust was een beetje weg.





Kleed op de grond, lekkers erop, en iedereen komt aanliggen aan het buffet.


Met altijd mooi uitzicht naar de hemel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten