Een nieuw blog


Blog van kinderboekenschrijfster Netty van Kaathoven. Zoek je informatie over een van mijn boeken klik dan rechts op het juiste label en je krijgt de selectie die je zoekt.
Blogs over enkele reizen van me vind je ook door op het juiste label rechts te klikken.
Wil je me ergens over benaderen mail dan naar zjors#casema.nl en vervang daarin de # door een @

donderdag 14 juni 2018

Kirgizië 25 - Klederdracht

Op onze laatste avond kregen we een modeshow van de klederdrachten uit de verschillende regio's van het land. Aan de klederdracht ziet men uit welk gebied iemand komt (getrouwde vrouwen gaan de klederdracht dragen uit het gebied van hun man). Ook ziet men aan het aantal vlechten die een vrouw draagt wat haar status is. Veel kleine vlechtjes is ongetrouwd, twee vlechten symboliseren de eenheid van haar en haar man, slechts een vlecht betekent dat ze weduwe is en weer alleen.
Eerlijk gezegd kon ik niet onthouden wat uit welke streek kwam en wat alle sieraden betekenen. Daaraan lees je onder andere ook weer af of een vrouw kinderen heeft. Maar prachtig waren ze allemaal.
De elecheks, de hoofdbedekking van de getrouwde vrouwen bevatten zo'n 40 meter dunne katoen die gewikkeld wordt. Hij kan in het geheel van het hoofd worden getild zonder af te wikkelen. Het gewicht valt mee, vertelden de vrouwen, afhankelijk van dikte van de katoen tussen de 200 en 600 gram. Handig is dat de elechek meteen gebruikt kan worden als er iemand overlijdt of als er een baby geboren wordt. Dan wordt de katoen afgewikkeld en wordt de dode of de baby erin gedraaid.


De uilenveren op de hoed van kinderen geven aan dat hun vader een jager is en als trofee voor zijn lievelingsdochter wat veren mee naar huis bracht.







Als ik me goed herinner was dit de klassieke dracht van Kirgizische vrouwen die in China wonen. Enigszins aangepast aan dat land.


De mannen komen er wat bekaaid af met hun traditionele hoeden:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten